top of page

איורוודה, מבט המטפל

עודכן: 15 בינו׳ 2022

  • איורוודה והמציאות

  • בריאות במבט אוביקטיבי

  • דושות במבט שלהיום

  • פיזיקה של חלקיקים ורפואות המזרח

  • סביבה של היום ואיורוודה

  • איורוודה בעולם הגלובלי

  • איורוודה וכוכבים

  • איורוודה במבט לעתיד

איורוודה והמציאות


איורוודה מתרחבת בכל העולם. זאת עובדה ידועה. יותר ויותר אנשים מכירים ומשתמשים בידע העתיק והבדוק. למרות שאנשים נוספים מצטרפים לאיורוודה דווקא בארץ היא לא מתרוממת. אני הייתי אומר שבישראל איורוודה נמצאת במשבר עמוק. העמותה התפרקה לפני שנים, לימודים סדירים בברושים וברידמן נסגרו, אין מוביל ואין כיוון, מטפלים איורוודים מפולגים ובדרך כלל עסוקים בהישרדות. אני ארשה לעצמי לגעת בנושאים כלליים שנראים לי עקרוניים וחשובים למטפלים. התייחסות לנושאים אלו במודע או בתת מודע משפיעה על הדרך וההצלחה של כל מטפל.


בריאות במבט אוביקטיבי

כולנו רוצים להיות בריאים וגם לרפא אחרים. היום לא חסר הגדרות לבריאות. יחד עם ריבוי ההגדרות יש הרבה גישות. כל רפואה האם היא הודית, סינית או מודרנית רואה את הבריאות במבט שלה. אין במטרתי לנתח פה מי יותר קרוב לאמת. כל אחד עם האמת שלו. אך אנטומיה ופיזיולוגיה של בן אדם לא קשורות לרפואה מסוימת. בריאות אנושית היא מושג אוניברסלי. זאת אומרת, הגדרת בריאות האדם וגם כללי הריפוי כדרך להשגת הבריאות הם כלליים ואובייקטיביים ולא קשורים לרפואה, מסורת ו/או עידן. מבט, שפה, טכניקות ואמצעי הריפוי משתנים. לא מעבר לזה. מפה חשוב להבין את מנגנוני ההשפעה של הגישות והטכניקות על סמך ידע ושפה אוניברסליים. באלו טכניקות ובאיזו רפואה להשתמש בעיניי זה עניין משני. הגדרת הבריאות הידועה של ארגון הבריאות העולמי לא נותנת מדדים ייעודיים שמאפשרים הערכה אובייקטיבית ולכן היא בעייתית. הגישה שאני אימצתי הגיעה ממייסד של טכנולוגית אבחון וריפוי PMA שהוא המטפל שלי לאורך שנים. שמו סרגי פדוטוב. הגישה שלו אומרת שרמת הבריאות תלויה מטיב של אנרגיית הרטט בקבוצות התאים עם אותו תדר טבעי. יצא מסובך ומורכב? נכון, בריאות זה לא דבר פשוט. אבל ההגדרה הזאת מופיעה בשפה פיזיקלית אוניברסלית ומסבירה איורוודה ורפואה סינית וגם מתאימה לרפואה מודרנית. בגדול מדובר באותם 5 היסודות המוכרים שהם התדרים העיקריים והחשובים של תאי הגוף.


דושות במבט של היום

ניקח 3 דושות איורוודיות. אולי מישהו חושב שלא ניתן להגדיר דושות במושגים של היום. את ההסבר המתאים פעם מצאתי אצל פיזיולוג רוסי ידוע. שמו בוריס ז'רליגין. הפיזיולוג שאין לו שום קשר לאיורוודה טוען שקיימות רק 3 סיבות למחלות והן: א) וויסות תקול של מערכות הגוף, ב) תהליך החלפת אנרגיה בגוף תקול (בעיקר מעגל קרפס) ג) עודפים / מחסור ברכיבים הנמצא בגוף.

שוב שפה אוניברסלית שבמדויק מתארת את 3 הדושות העתיקות. אבל עכשיו איורוודה מדברת לכולם. זה מאפשר שתוף פעולה בין איורוודה ורפואה רשמית. אני מזכיר חשיבות של זה החל מדף בית. זה הופך ריפוי איורוודי למובן ומוסבר. לדבר בשפה מובנת לכולם מאפשר לתקשר ולהתקשר עם כל הסביבה, לפתח ולהתפתח לכל הכיוונים, להבין ולהיות מובן לכל אחד וכולם ביחד. בעיניי זה היסוד הכרחי להצלחה עתידית של איורוודה בארץ. ברמה האישית זה מאפשר לכל מטפל איורוודי להשתמש במודע בטכניקות ואמצעים של רפואות אחרות.



פיזיקה של חלקיקים ורפואות המזרח


סרגי פדוטוב שהזכרתי אותו קודם פעם כתב: ההילה המיסטית המקודשת של סודות הפילוסופיה המזרחית היא רק עשן, היא ספר א-ב המסביר את סדר העולם לתלמידי כיתה "א" בשפה נגישה. בעוד שהידע האמתי והמחודד נמצא בדגמים פיזיקליים של תנועת האתר (ether) . הידע הזה מתבטא בנוסחאות מתמטיות של ניתוחי הגלים והטנזרים (סוף הציטוט). זאת אומרת רפואות הודית וסינית הן נכונות מבחינת פיזיקה של היום. יותר מזה. שתי הרפואות גם פועלות ומשפיעות על אותו בסיס פיזיקלי. למרות זאת הרפואות האלו רק יסוד לידע עמוק ורחב יותר המאפשר להיות בריא או להבריא באופן מובטח מכל מחלה שהיא. צריך לנצל ידע ויכולות של היום. זה גם הגיוני ולא יכול להיות אחרת.


סביבה של היום ואיורוודה

במציאות של כ – 30 – 40 שנות האחרונות מופיעים ומתחזקים רכיבים שאנושות והרפואות העתיקות לא הכירו בעבר. למשל פרות וירקות מהונדסים ומלאים בחומרי ההדברה המגיעים מקצה שני של העולם, מי שתייה מותפלים ומוכלרים, בשר וחלב עם אנטיביוטיקה, שימוש באנטי ביוטיקות נרחב בעצמו, דגים עם מתכות כבדות, אור יום בלילה, גלים אלקטרומגנטיים מלאכותיים בתדרים של תאי הגוף ויכו'.

הרשימה הזאת באמת ארוכה. אי יכולת של הגוף להסתגל לתנאים החדשים הביאה ים של מגיפות, מחלות כרוניות ומחלות קשות. כיצד רפואות עתיקות שלא מכירות את הבעיות צריכות לזהות ולרפא אותן? או מישהו חושב שאת הבעיות האלו ניתן לחזות ולפטור בעזרת טכניקות עתיקות? מפה מגיע הצורך להשתמש בציוד אבחון משוכלל ותוספי תזונה שהם לא שייכים לאיורוודה הקלסית העתיקה.



איורוודה בעולם הגלובלי


כל אחד שמכיר רפואה הודית רוצה שאיורוודה תתפשט ותתחזק בכל העולם. לאט לאט זה קורה. אבל רפואה הודית באזורים חדשים פוגשת תנאים לא מוכרים, דגשים אחרים ואנשים מוכשרים ומאוהבים בה השייכים למסורת אחרת. האנשים האלו מתאחדים בארגונים ולוקחים את איורוודה לאופקים שלהם, מפתחים אותה לכיוונים לא שגרתיים ולפעמים בלתי צפויים. היום אנחנו עדים לצמיחת ארגונים עם רופאים ומרפאים איורוודיים מוצלחים ברוסיה, אירופה, אמריקה, אוסטרליה ואחרים. אני לא מכיר את כל התמונה. עדיין אני ושב שהארגונים האלו מקדמים איורוודה לפחות לא פחות מארגונים הודיים. ההודים נראים כדלי משאבים. לכן צריך ללמוד לא רק מהודים. כדאי להקשיב גם לאחרים. יש שם דברים ופיתוחים מבריקים וחשובים ביותר.



איורוודה וכוכבים


איורוודה היא מדע החיים. כל מה שמופיע בחיים מופיע גם באיורוודה. למשל אסטרולוגיה. אין איורוודה בלי ג'וטיש. זאת כבר לא איורוודה. דווקא בקשר שלה לא רק עם הסביבה קרקעית אלה גם חללית נמצאים את היופי המושך והכוח המיוחד שלה. אני ממש מצטער שג'וטיש ונגזרות שלו (נומרולוגיה וכירומנטיה איורוודיות) לא נכללו בתוכנית הלימודים של ברושים. יותר מכך. אני חושב שדווקא פה נמצאת אחת הטעויות שהביאו לירידה בכמות האנשים שרוצים ללמוד אותה בארץ.

גם כאן יש שינוי שאנחנו חווים. היום גנטיקה מציגה בדייקנות תכונות מולדות של האדם. כדאי לשים לב לחיבור הזה בין איורוודה לגנטיקה שהוא הביטוי עכשווי של פרקריטי מסורתי. החיבור הזה מופיע למשל במודול Genetica שבתוכנה לאבחון וגיבוש המלצות לפי איורוודה של VedaPulse.


איורוודה במבט לעתיד


אחרי כל מה שכתבתי מה נשאר מאוירוודה המוכרת? האם זאת תהיה איורוודה בכלל? ראשית, לא ניתן לשנות את האהבה לחוכמה העתיקה ולכל המורשת המיוחדת הזאת. שנית, לא משתנים עקרונות, כללים, תכניקות, אמצעים וכו'. איורוודה נשארת כאיורוודה. היא פשוט מתפתחת מול העיניים שלנו עם כל העולם ועם כל הרפואות. היא מתפתחת ומשתנה קודם כל בהודו עצמה שבה מתחילים להשתמש בציוד אבחון ממוחשב הבנוי על עקרונות ומכיל מושגים איורוודיים. זה נחוץ ובלתי נמנע נכון להיום. עם הגישה שלי איך תראה איורוודה בעתיד? מה הכיוון? היום אנחנו כבר עדים לתהליך ההתקרבות בין רפואות המזרח לעצמן וגם בינן לרפואה המערבית.

למשל כעובדה היום חולה בדרך כלל מגיע למטפל עם בדיקות רפואיות ומחלות מערביות מוגדרות. מטפל תמיד לוקח בחשבון אבחנה רפואית. מטפל גם נמדד ע"י מטופל בעזרת בדיקות רפואית ולא רק מול תחושותיו. מנגד למשל דיקור מנוצל בבתי ובקופות חולים. היום אנחנו גם עדים לפיתוח יסודות תאורטיים פיזיקליים משותפים לכל הרפואות. זה כמובן יחזק ויזרז את הנטיות להתקרבות בין הרפואות.

אני מקבל מראש שגישות שלי הן שנויות במחלוקת. מישהו יגיד שהן רוויזיוניסטיות או ינצל תיאור אחר. אני לא מתווכח. אין לזה משמעות. אך צריך להפנים שאיורוודה היא רפואה. כמו כל רפואה היא צריכה להתפתח ולהתאים את עצמה לדרישות המציאות ולא ההפך. אחרת היא תישאר איפה שהוא בעבר ותעלם עם הזמן. אני מאמין שאנחנו לא רוצים את זה ולא ניתן לזה לקרות.

אני כולי תקווה שהמאמר שלי תעזור למטפלים איורוודיים ואחרים להכין את עצמם להיכנס עם איורוודה או רפואה עתיקה אחרת לעתיד הקרוב ולא להישאר מעוגנים לעבר.


2 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page